Logo Město v pohybu

E-learningová platforma pro participaci
v městském plánování udržitelné dopravy

Vytvořeno CDV, v. v. i.
za podpory Ministerstva dopravy ČR

Logo Kurz participace

Jak začít

Participace jako nástroj odbourání tzv. „pocitu povinného naplnění“

V praxi se mezi zástupci měst, kteří v minulosti organizovali participativní aktivity např. v rámci SUMP, anebo se na nich podíleli, setkáváme s negativní zkušeností, kterou dotázaní s participací mají. Oslovení zástupci městské správy poukazovali na nízkou účast občanů na jednotlivých aktivitách. Často přicházejí občané řešit pouze ty problémy, které se jich bezprostředně týkají. Zároveň nemají konkrétní vazbu na fungování města – v legislativní nebo provozní podobě. To lze vnímat většinou jako silnou motivaci občanů zapojit se do participačního procesu ve snaze něčemu zabránit (typicky snaha zabránit dopravním stavbám v blízkosti jejich bydliště, zajištění parkování před domem aj.).

Jakkoliv nepochybujeme, že skepse úředníků k participačním aktivitám může být z výše uvedených důvodů podložená autentickými zkušenostmi, rozhodně nejde o optimální výchozí pozici pro přípravu dalších akcí se zapojením veřejnosti. K tomu, aby se participační projekt nestal nepříjemnou povinností, ale aktivitou přínosnou pro organizátory i občany, může přispět několik následujících opatření:

  • Občané musí mít dostatek dobře přístupných a srozumitelných informací.
  • Občané musí mít dostatek času se s informacemi seznámit.
  • Organizátoři participativních akcí by měli přizpůsobit čas a místo konání akce potřebám veřejnosti.
  • Je třeba nastavit si očekávání a cíle akce, volit kombinaci vhodných aktivit a technik na různé cílové skupiny.
  • Musí být zřejmá vazba participace na rozhodovací proces (jak budou připomínky a podněty občanů zpracovány, jak mohou ovlivnit rozhodovací proces).
  • Zapojení veřejnosti poskytne přijatým rozhodnutím transparentnost a legitimitu, zvýší se tak šance na jejich nekonfliktní přijetí.
  • Zodpovědní pracovníci by měli mít na paměti, že špatně nastavená či vedená participace může negativně ovlivnit ochotu občanů k dalšímu zapojování.
  • S veřejností je třeba procovat průběžně a dlouhodobě. Pravidelná komunikace ze strany města a otevřená možnost pro veřejnost vyjádřit svoje problémy a názory ohledně městských projektů eliminuje frustraci a následnou agresi/nezájem občanů.

Předchozí kapitola

Volba vhodných zainteresovaných stran a odborné veřejnosti

Další kapitola

Volba cílů a měřitelných indikátorů v nastavovaném procesu